بازیابی ساختارهای فضای باز طراحی شده در باغ سازیِ پیرامون عناصر معماری، بر اساس شعر و متون توصیفی- داستانی فارسیِ سده های 6-4 هجری قمری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده حفاظت، مرمت اشیاء و ابنیه تاریخی
- نویسنده حمیدرضا جیحانی
- استاد راهنما رضا ابوئی محمد منصور فلامکی
- سال انتشار 1393
چکیده
باغ سازی در ایران پیشینه ای طولانی دارد؛ از این رو در فرهنگ، هنر و ادبیات بازتابی وسیع یافته و توجه فراوانی را به خود جلب کرده است. این بازتاب و توجه سبب شده است تا در سد? حاضر، مطالعات فراوانی در حوز? باغ انجام شود. با این وجود برخی کاستی هایِ جدی غیرقابل چشم پوشی است. عدم توجه کافی به تفاوت های سرزمینی، نادیده گرفتن یا کم توجهی به منابع دست اول و تفسیرهای ناقص و غیر دقیقِ واژگانِ مهم از جمل? کاستی ها است. تأثیر این کاستی ها بر فضا و شکل باغ، مسئله اصلی این تحقیق را شکل داده است: این که شکل خاصی از باغ در هند گورکانی به تفسیر نادقیق چهارباغ در ایران تیموری منجر شده و نتیج? نارسا به شکل باغ در محدود? زمانی و مکانی وسیع تری از ایران تیموری تسری داده شده است. این رساله، نگاهی انتقادی به موضوع یادشده دارد و مهم ترین هدف آن، اثبات تنوع شکل باغ و یافتن چگونگی اثرگذاری ساختارهای فضایی و ترکیب های متفاوت از اجزاء و عناصر مرتبط بر شکل گیری فضای باغ است. رساله، بر بهره گیری از منابع دست اول برای نیل به هدف تأکید داشته و به دنبال مطالع? خصوصیات فضایی در نمونه های منتخب از میان منابع معرفی شده است. بررسی های این رساله نشان می دهد که به جای تمرکز بر الگویی واحد یا مرجع یا شکلی مشخص که به طور دائم تکرار می شود، باغ سازیْ حاصل کنار هم قرارگیری اجزاء و عناصر گوناگونی است که در ترکیب با یکدیگر، گونه های متفاوتی از طرح باغ را شکل می دهند. رساله برای تأیید این فرضیه به مطالع? داستان های منظوم فارسیِ اواخر سد? چهارم تا انتهای سد? ششم می پردازد و به طور دقیق به دنبال آن است تا تصویری از صحنه های وقایع رخ داده شده در باغ ها را بیابد و شکل کلی آن ها را ترسیم کند. رساله از توان شعر فارسی برای بیان فضا و خصوصیات آن استفاده کرده و از تصویرهای دیگری همچون نگاره های درون نسخه های مصورِ داستان های مورد مطالعه نیز بهره می گیرد. نتیجه نشان می دهد که بیان دراماتیک داستان که در قالب شعرْ روایت شده است، قابل تبدیل به تصویرهایی است که شکل باغ را آشکار می کنند. لذا می توان تصویرهایی از فضای مورد نظر را بازیابی کرد. مطالع? این تصویرها نشان می دهد که بر اساس نمونه های مطالعه شده، طرح باغ ها دارای تفاوت چشمگیری است. درعین حال این طرح ها، حاصل الگوهای منجمد اولیه نیستند، بلکه این ترکیب اجزاء و عناصر و ساختارهای حاصل از آن ترکیب ها است که در نهایت شکل های متفاوت فضا را تعریف و تبیین می کند.
منابع مشابه
ارزیابی آراء ریاضیدانان مسلمان(سده دو تا یازدهم هجری قمری) در باب ماهیّت هندسه در معماری
شیوه عمل دانش هندسه در معماری، دلالت بر هویّتی ثابت دارد که مسبب ایجاد زیبایی بصری و نظم در بنا می شود. بر این اساس،کاربرد هندسه در ساختار بنا و شهر، زمینه ساز تعاریف گوناگونی از ماهیّت این علم شده است. در این رابطه، هدف مقاله پیش روی آن است که برای نخستین بار، به تحلیلی سامانمند از تعاریف و آراء مستند و مکتوب در قرون ابتدایی اسلام در خصوص دانش هندسه از دیدگاه ریاضیدانان مسلمان بپردازد و در پی آن...
متن کاملمقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملرفق و مدارا در متون نثر عرفانی فارسی قرن 4 و 5 هجری قمری
پیشوایان دینی و از جمله برخی عارفان روشن بین و صاحب بصیرت در ادب فارسی، با تکیه بر آموزه های دین و به مصداق شعار «الطّرق الی الله بعدد نفوس الخلایق» و بر مبنای شریعت «سمحه و سهله» اختلاف بین امت ها و مذاهب را امری طبیعی و جایز شمرده اند و کوشیده اند آرمان شهری جهانی بنیان نهند که همه ی افراد با هر باور و اعتقادی، بتوانند با یکدیگر در کمال صلح و آرامش زندگی کنند. به رسمیّت شناختن اختلافات که از بی...
عناصر نمادین در معماری خانقاههای ایران از سده هفتم هجری تاکنون
In this article, the concepts of God, human being, and the relationship between them in the works and views of Jan Van Ruusbroeck, the great theosophist of the Catholic Church in Middle Ages, are examined in an analytical manner. Despite the belief in simplicity of the soul, Ruysbroeck also considers some of its strengths. According to him, human being is created based on the image of and simil...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده حفاظت، مرمت اشیاء و ابنیه تاریخی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023